torsdag 10 mars 2011

Fyrans intrång och Ulfbåges inkompetens

Tv4 har gett sig den på att förstöra idrottsupplevelsen för alla oss som uppskattar vinteridrotter. När jag har sett fyrans sändningar från alpina tävlingar och längdlopp i världscupen blir jag så frustrerad att jag ofta byter kanal. Det beror till viss del på de konstanta reklamavbrotten som oundvikligen gör att man tappar tråden i tävlingarna. Man hade dock kunnat rädda upp det med kunniga, insatta och professionella kommentatorer och studiovärdar. Nu har inte fyran det. Dessutom har de en sensationsmentalitet i sitt bevakande som jag tycker är mycket tröttsamt. Man fokuserar endast på de största stjärnorna, hårdvinklar varje inslag och försöker bygga upp konflikter som inte finns. Ibland kan man se det på SVT också, men det hör till ovanligheterna. Fyran borde hålla sig till bollsporter som fotboll och handboll. Där gör de oftast bra jobb, skillnaden till SVTs sändningar är minimala. Att de har köpt upp hockeyrättigheter har jag inte heller några problem med. Det var länge sedan som hockey kändes aktuellt för mig.

Fyran har nu alltså köpt upp rättigheterna för nästa längd-VM och skidskyttevärldscupen nästa säsong. Det innebär att vinterstudion splittras och att mängder av svenska tv-tittare blir snuvade på en proffsig sändning och suverän underhållning. Kan man se något positivt med det här då? Ja, det man kan hoppas på är ju att SVT, tills att de får tillbaka sändningarna säsongen efter, har gjort klart med ett nytt kommentatorsteam. Det är dags för Christer Ulfbåge att äntligen gå i pension. Som kommentator drar han ner SVTs rykte och status genom sin bristande lyhördhet, dåliga koll på tävlingarna och respektlösa hållning gentemot sin expertkommentator Kalle Grenemark och förbundskaptenen Staffan Eklund, för att nämna några. Även Grenemark är klart överskattad. Jag uppskattar skidskytte mycket som tävlingsform, men har hela tiden tyckt att kommentatorerna inte håller tillräckligt hög standard.

Mitt första förslag är att göra allt för att värva Magdalena Forsberg som expertkommentator. När hon har kommenterat tävlingarna i Ruhpolding har hon vida överglänst både Grenemark och Ulfbåge. Hon är insatt i tävlingarna och bakomliggande orsaker, kan sin historia och följer med i tävlingarna på ett utmärkt sätt hela tiden. Jag vet inte om SVT har försökt värva henne, om hon inte har velat vara med i mer än en tävling per år, att hon satsar på andra företag eller familjen. Om så inte är fallet är hon ett givet val som expert.

Som kommentator är det dags att ta in en ny talang. SVT behöver föryngring, och man behöver förbättra kvoten av kvinnliga kommentatorer. Därför kan ju Lotta Fahlberg vara ett bra alternativ, reporter på SVT nu. Jaja, vem de än tar så är det i alla fall dags att ersätta hopplösa Ulfbåge. Så man hoppas att de kan ta fyrans intrång på bästa sätt, så att något positivt kommer ur det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar