torsdag 3 mars 2011

De största svenska individuella idrottarna genom tiderna

Mitt under brinnande längd-VM, och samma dag som skidskytte-VM dessutom sätter igång, är det äntligen dags att sjösätta mitt ambitiösa projekt att lista de största svenska individuella idrottarna genom tiderna. Jag förklarade grunderna för ett par månader sedan, men kan dra det lite snabbt igen.

Det är alltså bara individuella idrottare med, inga lagidrotter. Undantaget är curling, som jag anser att man kan lägga in under individuell idrott eftersom lagen så tydligt representeras av sin skipper. Därmed vill jag inte säga att skippern är laget, men jag menar att laget kan representeras av sin skipper, trots att varje beståndsdel är oerhört viktig för att få ett fungerande lag. Jag kan få problem med min teori när Anette Norberg börjar plocka medaljer med sitt nya lag, men det tar vi när vi kommer till det.

Hänsyn tas förstås till hur stor idrotten är i spridning och antalet utövare, om det är en olympisk sport eller inte, men ambitionen har ändå varit att ta hänsyn till alla idrotter som klassas som sådana av Riksidrottsförbundet. Någonstans måste man ju trots allt dra gränsen. Därmed har många idrottare från mindre idrotter fått plats på listan, vilket jag själv tycker blir rätt roligt, men jag är medveten om kritiken.

Vidare får man ju se på när idrottaren var aktiv, om det var stor konkurrens då eller inte. Idrottare från början av den moderna idrottshistorien behöver ha utfört större bedrifter än de från nutiden. Många skyttar och brottare från 10 till 30-tal har inte kommit med, trots att de har mängder av VM- och OS-guld. Handikappidrott har räknats med, men även här kommer konkurrensfaktorn in, vilket gör att det är mycket få handikappidrottare som har fått plats på listan.

Jag lutar mig mot faktiska resultat. I början hade jag tänkt göra det till en mer personlig lista där jag tycker att till exempel Anders Södergren borde ha varit med eftersom han drabbats av förändringar i sporten. Hade längdskidor haft individuell start i alla lopp under 00-talet, skulle Södergren ha haft fyra-fem VM- och OS-guld. Potentiella segrar är dock svårt att uppskatta. Däremot kan man se att en idrottare som Gert Fredriksson hade haft fler medaljer om det hade funnits internationella tävlingar under andra världskriget. Han var bäst i världen under åtta år innan han fick starta i ett olympiskt spel. Samma gäller också för löparna Gunder Hägg, Arne Andersson och Anna Larsson. Här kan man faktiskt räkna in potentiella segrar och medaljer.

Listan räknas fram till 31 december 2010. Alla meriter efter det datumet räknas inte, utan läggs på nästa års uppdatering, vilket jag planerar att göra. Skillnaderna är självklart stora mellan olika idrotter och det blir alltid vanskligt att jämföra, men jag har gjort mitt bästa. Jag tar gärna emot konstruktiv kritik och åsikter om felaktigheter, så att jag kan ändra det jag själv tycker inte stämmer med listan till nästa år. Eftersom bloggen till största del följs av folk som inte är så intresserade av idrott hoppas jag att den här listan kanske kan bidra med lite nya insikter och roliga fakta.

Jag kommer att presentera idrottarna i block om fem, och räkna ner från hundra förstås. Platserna 100-96 kommer imorrn, och sedan kommer jag att fortsätta med listan när jag känner att det är dags. Så spänn fast er, så åker vi på vårt livs resa… eller något sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar