onsdag 19 maj 2010

Kassa A-kassan?

Idag skulle jag egentligen ha jobbat ett dagpass för att kunna få ett deltidsarbete. Jag var dock tvungen att ta mig en funderare när jag räknade ut hur mycket jag skulle tjäna på det.

Min situation är sådan att jag har a-kassa och har haft det ett tag. När jag inte jobbar en hel vecka får jag ut nästan 2500 kronor. Om jag jobbar ett pass den veckan får jag ersättning för de pass jag inte jobbar. Problemet är att ersättningen då tas från en pott om 75 ersättningsdagar. Det totala antalet ersättningsdagar är 300. Med andra ord tar de 75 dagarna slut snabbare och har man varit deltidsarbetslös lika länge som jag så kommer man att maxa ut dem om man inte hittar ett heltidsarbete. Om jag hade tagit passet i fråga hade jag fått ut drygt femhundra efter skatt, men jag hade varit tvungen att använda 3,5 ersättningsdagar från potten om 75, som jag därmed tappar i slutet av min a-kasseperiod. Räknar man med att jag maxar ut mina 75 dagar, vilket jag kommer att göra, kommer jag alltså att förlora de pengar jag tjänar den här veckan i slutet av perioden. Tackar jag nej till passet dras fem ersättningsdagar från potten om 300, där jag har drygt hälften av dagarna kvar.

Hänger ni med?

Vi säger så här: Om jag jobbar passet tjänar jag drygt femhundra kronor netto den här veckan. Om jag inte jobbar passet tjänar jag nästan tvåtusenfemhundra. Sju timmars arbete skulle alltså resultera i en nettoförlust på nästan tvåtusen spänn.

Jag tackade nej till passet.

Jag har hört av flera vänner, som har haft duster med a-kassan, att de är ondskan personifierad. Riktigt så långt vill jag inte dra det. Jag är mycket tacksam för att jag får pengar när jag är arbetslös, det vill jag vara tydlig med. Om man kunde ta ut alla trehundra dagar vid sidan av arbete skulle man kanske inte vara lika motiverad att söka heltidsjobb, men å andra sidan skulle man inte behöva tacka nej till deltidsarbete som kan leda vidare till anställningar. Ersättningen är ju fortfarande tidsbegränsad. Situationen med mitt arbetspass idag kanske är lite extrem, men det känns någonstans som att det måste finnas ett bättre sätt att hantera arbetslösheten än att hindra människor från arbete för att de ska säkerställa sin inkomst. Det var förhoppningsvis inte vad man eftersökte när man ändrade a-kassereglerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar