fredag 21 maj 2010

Budskapet från Cartoon Network

Jag zappade precis förbi en massa kanaler i jakt på ingenting, i väntan på något och hamnade på Cartoon Network, närmare bestämt reklamen riktad till barn.

Alltså jag vet ju det här. Jag har en magister i genusvetenskap, jag har läst mängder av böcker om könskonstruktioner i media och hur just barnreklamen är tydligast uppdelad mellan könen. Jag vet ju allt det här.

Ändå så tappar jag hakan när jag ser reklamen på CN. Först prinsessreklamen med kvinnlig speaker som med lugn och kvittrande (låter som motsatspar, men tro mig, de går att kombinera) talar om Disneys prinsessor, allt glittrar, den lilla flickan leker med sina dockor och kan göra dem precis så glittriga som hon vill. Sloganen är ”Alla flickor vill ju vara en prinsessa”. Klipp till reklam för en skateboardleksak. Manlig speaker som talar högt och snabbt om skateboardens tekniska fullkomlighet, hur häftigt det är, vilka prylar man kan köpa till, hur du kan imponera på dina kompisar. Han använder till och med ordet prestanda. Alla barn i reklamen är pojkar, färgen är svart, ibland blå eller grön. Klipp till Barbiedockor där sloganen är att du kan bli precis den du vill. Härligt säger performisten, men det är bara att urvalet av djurläkare, rockstjärna och diverse ter sig begränsad när alla exemplar klär sig i varianter av rosa, alla ser lika livlöst perfekta ut i leende, stora ögon och blont hår, och den lilla flickan i reklamen är flicka.

Jag vet ju allt det här, men jag blir ändå så trött.

2 kommentarer:

  1. Det är ännu roligare när barnen mycket tydligt vet vilka leksaker som är "deras". Även 2½-åringen vet vilken reklam som är till henne och vilken som är till hennes bror. SUCK!!

    SvaraRadera
  2. Exakt. Och det är så svårt att veta hur man ska komma runt det. Att det får pressas ut så öppet och ohämmat. Suck är rätta ordet, les mot juste typ...

    SvaraRadera