onsdag 5 maj 2010

Bakvända världen

Jag läste färdigt en bok häromveckan. Det var Bakvända Världen, skriven av den uruguayanske författaren Eduardo Galeano. Den är en slags populärvetenskaplig bok om världsläget, det bakvända, av idag. Eller kanske snarare av 1998 eftersom den är skriven då, men allt i boken stämmer minst lika bra, nästan bättre idag.

Om man som vänsterivrare och motståndare till sociala orättvisor i världen känner sig lite trött, luttrad och förförd av marknadsliberala locktoner så är det här en rungande örfil i rätt riktning. Jag blir så glad av att läsa en välskriven, ironisk utan att bli raljerande, underhållande och oumbärlig bok om i princip alla saker som är fel med vår värld idag. Glad för att jag får bli arg. Arg istället för trött. Jag gillar min ilska, omfamnar den för att den leder till handling och kreativitet. Bryter mot den ständiga tröttheten.

Sen lyfter ju boken också av sådana saker som att Galeano förutspår Usama bin Ladin som nästa världsfiende och invasionen av Irak som oundviklig. 1998. Tre år innan 9/11. Bara en av anledningarna till att läsa och älska den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar