lördag 11 juni 2011

Filmkanonprojektets resultat

Jag utlovade en presentation av mitt kanonprojekt som jag har sysselsatt mig själv och interpellerat klassen med. Grundförutsättningen var att man skulle lista sina tio favoritfilmer i rangordning 1-10 där den förstaplacerade filmen fick tio poäng och den sista fick ett. Urvalet skulle begränsas till långfilmer och spelfilmer, vilket hölls med ett par undantag i de listor jag fick in.

Sammanlagt fyrtiotvå listor kom in, trettiofyra från elever på filmvetenskapens andra termin vid Lunds Universitet, åtta från lärare och doktorander kopplade till filmvetenskapen. Dessa listor innehöll röster på 299 olika filmer från 210 olika regissörer. Sextionio filmer fick fler än en röst, sjuttiotre regissörer mer än en röst.

Könsfördelningen var slående. Lika många kvinnliga regissörer som regissörer med förnamnet John fick röster. Bästa kvinna blev Sofia Coppola på en fyrtioförsta plats tack vare Lost in translation. Susanne Bier var enda kvinnliga regissör som fick röster på mer än en film, tack vare Hämnden, Livet är en schlager och Den eneste ene. Kathryn Bigelow var enda kvinna som fick en tiopoängare tack vare Point break.

Nationsfördelningen gick i amerikansk favör. Två tredjedelar av alla filmer var amerikanska. Av den resterande tredjedelen fick Sverige 25 % av rösterna. Sedan följer Frankrike och Italien på 16 respektive 13 %. Japan, Storbritannien, Tyskland, Kina och Danmark fick 7-4 %. Efter det följer Ryssland, Serbien, Spanien, Sydkorea, Finland, Hong Kong, Mexico, Polen, Australien, Thailand och Tjeckien som alla fick några röster var. Eftersom jag lämnade ute Guds stad från min lista fick inte Brasilien någon röst, men hade jag röstat idag hade den kommit med.

Av de som hamnade utanför topp tio-listan fick fem filmer fyra röster var. Stalker (Tarkovskij, plats 25), Fight Club (Fincher, 24), A bout de soufflé (Godard, 13), Goodfellas (Scorsese, 11) och Eternal sunshine of the spotless mind (Gondry, 11). Den sistnämnda var också den högst placerade filmen från min lista. Av regissörerna som inte kom med på topp tio hade Alfred Hitchcock och bröderna Coen flest filmer och röster, fem olika filmer var och sju röster. Bröderna Coen lyckades med bedriften att ändå inte hamna bättre än trettiosexa på listan. Deras filmer hamnade konstant på de tre sista platserna på folks listor, det märktes att många ville slänga med en Coen-film, men inte för högt upp.

Filmlistan från 10 till ett lyder alltså som följer, med kommentarer om regissörerna:

10. Romeo + Juliet, Baz Luhrmann (1996)
Baz Lurmanns nyinspelning av det klassiska dramat lockade tre höga röster, vilket räckte till en placering på topp tio-listan. Tillsammans med lika många röster på Moulin Rouge räckte det också till en åttondeplats på regissörslistan.

9. Mulholland drive, David Lynch (2001)
Lynchs mystiska film fick också tre höga röster, men ingen annan av hans filmer fick någon sympati. Istället var det Sergio Leone som tog niondeplatsen på regissörslistan tack vara The Good, the bad and the ugly, A fistful of dollars, Once upon a time in the west och Once upon a time in America. Om inte annat får han pris för längsta filmtitlar.

8. Indiana Jones I-III, Steven Spielberg (1981-1989)
De fyra personer som röstade på Indiana Jones var noggranna med att påpeka att fyran inte skulle räknas med i rösten. Steven Spielberg snodde åt sig en femte plats på regissörslistan tack vare röster på Jurassic Park, Hook, Schindler’s list och E.T.

7. Apocalypse now, Francis Ford Coppola (1979)
Att Apocalypse now tack vare fem röster kom med på listan är ju ingen överraskning. Desto mer överraskande är det att Gudfadernfilmerna inte fick en enda röst på fyrtiotvå listor. Jag hade Gudfadern som tippad vinnare innan undersökningen drog igång, ack vad jag bedrog mig. Coppola fick inga fler röster än för Apocalypse, vilket innebar att han inte platsade på listan. Istället togs sjundeplatsen på regissörslistan av Darren Aronofsky tack vare filmerna Requiem for a dream, Black swan, The Wrestler och Pi.

6. Memento, Cristopher Nolan (2000)
En av de största överraskningarna för mig, eftersom den fick så många röster och hamnade så långt upp. Sammanlagt sex röster innebar delad andraplats med filmen på andra plats, som vi kommer till senare. Cristopher Nolan tog också, tack vare The Dark knight, The Prestige och Inception, tredjeplatsen på regissörslistan.

5. Up, Pete Docter/Bob Peterson (2009)
Den kanske största överraskningen av alla. Jag gillar verkligen filmen, men trodde inte att den skulle kunna komma så här högt upp. Regissörerna har ingen annan film med, så istället presenterar jag Martin Scorsese, som fixade en sjätteplats på listan genom nämnda Goodfellas, Taxi Driver, The Aviator och Casino.

4. Dr Strangelove, Stanley Kubrick (1964)
Nej, jag orkar inte skriva ut hela titeln, men jag kan gratulera den ganska överlägsna vinnaren i regissörslistan. Med sex olika filmer och sexton röster sopade Kubrick ihop nittiotvå poäng, sjutton mer än tvåan. De fem övriga filmerna var Full metal jacket, Barry Lyndon, A Clockwork orange, 2001: A Space oddyssey och The Shining.

3. Pulp Fiction, Quentin Tarantino (1994)
En av de mer väntade filmerna, men oväntat var att Tarantino inte platsade på regissörslistan. Istället landade han på elfte plats eftersom han bara fick en röst på Kill Bill 2, förutom Pulp Fiction-rösterna. Fjärdeplatsen på regissörslistan togs istället av Ridley Scott tack vare många och höga röster på Blade Runner, Alien och Gladiator.

2. Smultronstället, Ingmar Bergman (1957)
Den äldsta filmen på listan, och en film som kom överraskande högt får man säga. Bergman kom också tvåa i regissörslistan tack vare höga poäng för Fanny & Alexander, men även röster på Gycklarnas afton, Persona och Viskningar & rop. Näst bäste svenske regissör var Roy Andersson på trettonde plats.

1. Star Wars episode IV-VI, George Lucas (1977-1983)
Den givna vinnaren blev till slut Star Wars-trilogin. Med åtta röster fick den dessutom två fler än någon annan. Lucas knep en tiondeplats på regissörslistan, endast med hjälp av poängen från Star Wars. En av rösterna gick dock till The Empire strikes back, som Lucas inte har regisserat själv. Antingen kan man argumentera att Lucas ändå är auteuren bakom filmen, eller så kan man flytta upp Tarantino till tionde plats. Hur som helst var det inget snack om att trilogin skulle ta hem förstapriset. Intressant är också att alla åtta röster noggrant påpekade att det var episod IV-VI som gällde, de nya filmerna skulle inte räknas med i rösterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar