söndag 29 augusti 2010

Filmer med flest skådisoscars

Såg JFK för miljardte gången för inte så länge sedan och började tänka på hur många bra skådisar de lyckades samla till den filmen, även för mindre roller. Jag började spåna på hur många oscars som var samlade i filmen, alltså hur många skådisar som någon gång i sin karriär fått någon eller några oscar. Kunde det vara den film i historien som hade flest oscars till och med? Till slut, efter mycket räknande fram och tillbaka i mitt huvud, var jag tvungen att kolla upp fakta. Det var inte lika många som jag hade tänkt, men ändå sex stycken. Jack Lemmon har två stycken, sedan Joe Pesci, Walter Matthau, Tommy Lee Jones och Sissy Spacek en varsin.

Hur som helst började jag tänka på vilken film som faktiskt är den med flest oscars i sig. Det ska bara vara skådespelaroscars, men de behöver inte ha tagit statyn vid filmtillfället. Naturligtvis är det svårt att kolla igenom alla filmer genom historien, så det här är en ofullständig lista, men här är vad jag har kommit fram till och jag välkomnar alla nya bidrag!

9 oscars:
Hamlet, 1996 (Jack Lemmon 2, John Mills, John Gielgud, Charlton Heston, Judi Dench, Julie Christie, Robin Williams, Kate Winslet)

8 oscars:
Sea of grass, 1947 (Katherine Hepburn 4, Spencer Tracy 2, Melvyn Douglas 2)
Philadelphia, 1993 (Tom Hanks 2, Denzel Washington 2, Jason Robards 2, Joanne Woodward, Mary Steenburgen)

7 oscars:
Katherine Hepburn och Spencer Tracy gjorde en hel del filmer tillsammans och har automatiskt sex oscars redan från start, med Hepburns fyra och Tracys två. Därmed blir det en del filmer med sju oscars, här med övriga skådisar:
Gissa vem som kommer till middag, 1967 (Sidney Poitiers)
Desk set, 1957 (Gig Young)
Adam’s rib, 1949 (Judy Holliday)
Without love, 1945 (Gloria Grahame)
Woman of the year, 1942 (Fay Bainter)
Utan Tracy:
On golden pond, 1981 (Jane Fonda 2, Henry Fonda)
Mary of Scotland, 1936 (Fredric March 2, Donald Crisp)
Och andra sjuor:
Hook, 1991 (Maggie Smith 2, Dustin Hoffman 2, Julia Roberts, Robin Williams, Gwyneth Paltrow)
Glengarry Glen Ross, 1992 (Jack Lemmon 2, Al Pacino 2, Kevin Spacey 2, Alan Arkin)

Det var vad jag hittade utan att ha kollat igenom hela arkivet, bidrag och förslag på andra potentiella filmer mottages tacksamt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar