tisdag 19 oktober 2010

Den mest underskattade artisten i dagens musikaliska samhälle

Okej, det här kommer att bli ett ganska svajigt inlägg. Jag är själv lite osäker på var jag egentligen står i frågan. Det finns många underskattade musikartister i världen, framförallt sådana som inte når tillräckligt stor publik, inte i parentet med sin talang i alla fall. Sedan finns det artister som man själv älskar, men som man inte vill att andra ska upptäcka för att det skulle förstöra exklusiviteten som tyvärr oftare än man vill är en del av upplevelsen.

Men om man pratar artister med ett globalt genomslag, riktigt stora artister som har släppt en del skivor och som alla vet om. Vem är mest underskattad då? Man kan ju se på saken från en kritikers håll och även här lyfta fram band som inte säljer så bra som de skulle kunna, men har en kunnig härskara som följer varje steg de tar. Det är inte heller vad jag är ute efter.

Så istället för att definiera, rama in och bortförklara mig kanske jag ska komma fram till vad jag vill säga. Om vi jämför artister med globalt genomslag som säljer en jävla massa skivor (jaja, nedladdningar då) med ambition att nå ut till en bred publik. Om jag ska försöka ringa in medelst lasso vem som är mest underskattad. Då landar jag någonstans i närheten av Shakira.

Okej, jag har inte så bra koll på henne. Jag tror hon skriver större delen av sin musik. Det jag vet är att hon har en sjujävla röst som klarar av det mesta, som har karaktär och som borrar sig in i en oavsett hur låten låter. Jag vet att hon bland annat har gjort Ojos Asi och Underneath your clothes, två fantastiska låtar. Jag vet att hon är en fenomenal scenartist, med dansen som trumfnummer. Gabriel Garcia Marquez är på min sida, även om han nog mest vill ligga med henne.

Hur jag än gnuggar mina geniknölar kan jag inte komma på någon artist med hennes dignitet som har fått ta så mycket oförtjänt skit för att hon skulle vara en blond blåst bimbo stöpt i samma mall som Britney Spears och Christina Aguilera. Jag kan inte komma på någon stor artist som på det sättet är så underskattad i dagens musikvärld. Rätta mig om jag har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar