fredag 23 augusti 2013

Män kan inte våldtas (på film)



Pedro Almodóvars Kära passagerare (Los amantes pasajeros, 2013) går just nu på svenska biografer. En sprudlande absurd komedi med många skratt, mycket gränsöverskridande och en våldtäkt. Det skildras explicit och skojas friskt med i filmen, men ramaskriet har uteblivit. Anledningen? Det är en kvinna som våldtar en man.

På en rutinflygning får ett flygplan problem med ett landningsställ. De måste nödlanda, och i väntan på klartecken drogar kabinpersonalen andraklasspassagerarna med lugnande, så att det inte ska uppstå panik. Förstaklasspassagerarna är dock vakna. Tillsammans med kabinpersonalen försöker de lätta upp stämningen i väntan på det oundvikliga. Det inkluderar bland annat att ta meskalin, en drog som det förklaras i filmen gör folk helkåta. Så folk har sex till höger och vänster, men karaktären Bruna (som är oskuld) hittar ingen/inget att ha sex med, så hon smyger in till andraklasspassagerarna och använder en neddrogad mans erigerade penis för att bli av med sin oskuld.

Det råder ingen tvekan om att det juridiskt sett är en våldtäkt. Men scenen filmas med glad musik, korsklippt med sexscenerna från förstaklass. En bra bit in i samlaget öppnar mannen ögonen och vi får se ett klipp filmat från hans perspektiv. Med suddig bildkant, trolsk musik och en kvinna som guppar upp och ner i slow motion med rufsigt, bångstyrigt hår, är det som en skildring av en folksaga. Mannen reagerar dock inte och kommer inte ihåg händelsen mer än vagt när han till slut vaknar upp. I slutet av filmen letar Bruna upp mannen och de lämnar historien hand i hand, han något omtöcknad och vilsen.

Anledningen att jag skriver om det här är inte att förfasa mig över en enskild våldtäktsskildring. Almodovar är känd för att provocera, flytta gränser och utmana konventioner i sina filmer. Ibland blir det träffsäkert, ibland går han alldeles för långt. Det som är intressant med den här scenen är inte i första hand att den är provocerande, utan att den är väldigt typisk.

När kvinnor våldtar män på film och tv skildras det nästan alltid som en ickehändelse, som en lustifikation, som något som bara händer. I 40 dagar och 40 nätter (40 days and 40 nights, 2002) tröttnar Josh Hartnetts karaktär på sex och ska hålla sig ifrån det under titelns tidsspann. Hans vänner och kollegor börjar slå vad om när han ska bryta löftet, och (den onda) ex-flickvännen ger sig in i vadslagningen. Som hämnd och för vinstpengar har hon sex med honom medan han sover, mot hans vilja. När han vaknar är han arg, inte för att han har blivit våldtagen, utan för att ex-flickvännen har haft sex med honom när han egentligen älskar någon annan.

Trivialiseringen av våldtäkter återfinns även bland annat i The Rookie (1990), där den kvinnliga skurken har sex med Clint Eastwood när han sitter bunden, i Futurama (1999-), där den manliga delen av besättningen ska våldtas till döds (death by shnu-shnu) av invånarna på en amazonplanet och ömsom skriker, ömsom jublar över detta, samt i Super (2010), Oz (1997-2003), Horrible bosses (2011) osv, osv...
 

Och då har jag inte ens nämnt det höhö-grabbiga uppförandet av objekt i analen på män som däckat efter att ha druckit för mycket, både på film och i verkliga livet.

Den grundläggande fördomen som möjliggör de här skildringarna att en man alltid ska vara redo, fysiskt och mentalt, för att ha heterosexuellt sex. Eftersom en man alltid vill ha sex med allt (kvinnligt) som rör sig, kan han inte våldtas. En kvinna som har sex med en sovande/nerdrogad/bunden man gör honom bara en tjänst. Det är en representation som normaliserar en manlig aggressiv, okontrollerbar sexualitet, och därigenom i förlängningen reproducerar, förstärker och ursäktar en våldtäktskultur.

Motbilder av tropen om trivialiserade våldtäkter mot män hittar vi bland annat i Män som hatar kvinnor (2009) och andra filmer med rape/revenge-narrativ, men här handlar våldtäkten om att orsaka smärta och att på så sätt återta den förlorade makten i mannens våldtäkt. Utöver dessa representationer (som sällan beskrivs som våldtäkter, eftersom de ej ses som sexuella, då de ej innehåller heterosexuellt penetrationssex) finns det egentligen bara en arena i populärkulturen (exkluderat porren) där våldtäkt av män inte bara existerar, utan är förväntad: i fängelse.

När män åker i fängelse, eller riskerar att åka i fängelse, i film och tv, är våldtäkt alltid på bordet. Den sker då från andra män, som lust eller straff (se tex Nyckeln till frihet (The Shawshank redemption, 1994) respektive American history X (1998)), och har stora likheter med skildring av mäns våldtäkt gentemot kvinnor i populärkulturen. Istället för trivialiseringen av våldtäkter som sker i skildringen av livet utanför murarna, förstärks här våldtäktshotet till att bli ständigt närvarande. Alla män i fängelset är potentiella våldtäktsmän, och i varje situation måste du beräkna risken att bli våldtagen.

Precis som kvinnor alltid tvingas göra i det verkliga livet, med andra ord.

Våldtäktskalkylering har blivit en del av kvinnors vardag. Även om de flesta situationer där en kvinna riskerar att hamna ensam med en man givetvis inte leder till våldtäkt, finns kalkyleringen, analysen, alltid där. Det säkraste tecknet på att vi lever i en våldtäktskultur.

Trivialisering av våldtäkter på film och i verkliga livet går hand i hand med etableringen av en våldtäktskultur, där sexuella handlingar gentemot tex sovande eller fulla människor viftas bort och ursäktas. Våldtäktskulturen är ett fängelse som alla kvinnor tvingas leva i, på ett eller annat sätt. Det är något som måste förändras.

(Tack till twittraren @annaboov för belysande tankar om våldtäktskalkylering)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar