måndag 1 november 2010

Varför ingen vill satsa på damer

Ibland spelar jag lite på willhill.com, en spelsida där man kan spela på det mesta inom sport. Det är inga stora summor jag lägger, spelandet fungerar snarare som en krydda när man ska titta på fotbollsmatcher än en seriös investering. Bland annat lyckades jag sätta Carles Puyol som första målskytt i semifinalen i VM mot Tyskland. Sammanlagt 3 kr i tre olika spel (en singel och två dubblar där det andra spelet togs bort, vilket innebar att bara det ena spelet räknades) till 51 gånger pengarna gav 153 kronor.

När jag kan se på fotboll någon helg sätter jag 10-15 kronor på några matcher och får ibland igen en del av pengarna. Man kan spela på allt möjligt, ofta är det italiensk eller engelsk ligafotboll som gäller. Sidan är brittisk, men det finns gott om svenska spel också. Allsvenskan, superettan, svenska cupen. Till och med när det spelades U21-cup i Sverige med två svenska lag mot varandra så kunde man tippa på matchen. En totalt ointressant match ur ett större perspektiv, vilket skildrades i det unisona ointresse som matchen rönte i svensk media i stort.

Samma dag som den här cupmatchen spelades gick en annan match av stapeln. Danmark-Sverige i den avgörande kvalmatchen till VM, som jag har skrivit om tidigare i bloggen. Två internationellt tunga landslag möts i en oviss avgörande kvalmatch. Intresset i media var måttligt, men fanns ändå där. Däremot gick det inte att spela på matchen. När jag tittar närmre på sidan ser jag att det inte går att spela på någon damlagidrott överhuvudtaget. Svensk juniorfotboll är okej, inte damfotboll.

Inom den individuella idrotten finns det alternativ. Till exempel i vintersporterna kan man spela på Helena Ekholm, Anja Pärson och Charlotte Kalla som vinnare i den totala världscupen i skidskytte, alpint eller längdskidor (till 490 gånger pengarna). Lagsport för damer är dock fortfarande inte accepterat som spelobjekt hos de stora spelbolagen. Det är inte tillräckligt attraktivt för spelare trots att det borde gå att tjäna hyfsade pengar på att vara insatt i turerna kring damlagidrott och spelande. Men än har inte girigheten slagit ut axiomet att idrott inte är något som kvinnor ska syssla med.

2 kommentarer:

  1. Snarare är det så att det är för lätt att muta det ena laget att lägga sig oftast när det gäller damidrott. Eftersom damerna oftast är amatörer och inte tjänar samma miljoner på sin sport som sina manliga kollegor.

    SvaraRadera
  2. Knappast i landslagssammanhang, men jag förstår vad du menar. Det borde dock stämma in på svensk U21-cup också.

    SvaraRadera